Wednesday, August 06, 2008

Jerubu @ Haze

Keadaan yang berjerubu sungguh menyesakkan akal dan minda serta rongga pernafasan. Monsoon Timur Laut (Northeast Monsoon - bukan Monsoon Cup walaupun kesudahannya sama juga) menyebabkan angin bertiup dari Sumatra menuju ke negara-negara Timur Jauh. Monsoon ini juga bererti cuaca kering, secara tidak langsung hutan-hutan dan ladang-ladang pertanian akan terbakar secara misteri di negara jiran sebelah sehingga menyebabkan kita diselubungi asap debu yang menyesakkan. Saling tidak ubah dengan keadaan politik semasa; semakin lama semakin menyesakkan perut diatas lawak jenaka yang dipertontonkan. Liwat yang disahkan TRO oleh doktor yang berwibawa (tapi dia bukan seorang pakar - menurut Pengarah dia), saya faham rakyat menjadi marah sebab harga minyak dan barang naik, sebab itu saya rasa simpati (kalau dah tau kenapa tak forecast awal-awal sebelum nak naikkan harga minyak dulu bahlul).

Aku teringat beberapa minggu lepas seorang pakcik sedang mengisi miyak motor Cubnya, beliau menggeleng-gelengkan kepalanya dengan penuh rasa kesal. Lalu aku bertanya, 'Pakcik, okey ka?' Beliau menjawab '10 ringgit pun tak ponoh lagi tangki ni. Gaji pakcik dah la rondah, anak-anak ramai tongah belajar..' Dan terbaca pula aku satu berita mengenai beberapa menteri kerajaan yang menghabiskan lebih beratus ribu ringgit hanya untuk nombor plet kenderaan khas....

Hahaha.. memang kelakar, sungguh kelakar LAH hahaha

18 comments:

achik said...

memang terasa giler kan kenaikkan minyak kali ni.. huhuhu..

dengarnya kunun harga minyak nak turun bulan depan.. katanyaLAH.. err bila nak naik, laju je.. nak turun, ada plak kena tunggu sebulan.. tu pun bukan komfem pun.. haih!!

Masy said...

bongok le sesangat. naik 80 sen nk turunkan 6 sen je. hamjadah betoi.

niLah.. bila pikir guna pala lutut.. eh pala lutut dia leh pk ke? opsssssss kang kene tangkap lak

Sastri said...

asyik tido je, camana nak pk rakyat marah ke tak masa dia naikkan harga minyak hari tu... orang baru nak bagi nasihat, dah tido, nak cakap sikit, dah tido...

Titicaca said...

kelakar..kelakar sungguh ha ha ha (gelak ala-ala slow cam perdana rosak)

TedungS said...

achik
tu la, kalau mende tu bleh susah turun kan best hehe opppss

masy
tu la, aku kekadang tu terpikir gak kok kena tangkap ke, sual tol

sas
dia reti apa ntah, dok dengar SIL beruk tu cakap

titi
meh kita gelak ramai2 hahaohhe

ad3ck said...

baik kita ikut cara dia - tidur. LOL

su said...

bunyi loghat pakcik tu mcm org negori tu?....waghih sey ke tuh?

hehe..

salam...

TedungS said...

ad3k
jom LAH kita tido beramai2

su
lebey kurang LAH tu :)
welkam, sunggah la selalu ek

debikdebuk said...

kancil aku pun kalau isi dah kena rm50 skrg. Terima kasih Lah...

akirasuri said...

Hoho..
LAH memang 'pandai'LAH..

Huhu..

kawaii_desu said...

again, very setooopeeeed
yg susah bertambah susah

TedungS said...

debik
teringat dulu aku pakai kancil full tank RM20+ ja

akira
ye LAH

kawai
stooped to the lowest nih

blackpurple @ jowopinter said...

Aku jam ni, 2 hari sekali masuk ofis. Nak jimat minyak punya pasal. Mana tahan sekali tekan pedal RM2 wooo, tu baru tekan minyak.... Ha ha ha!

TedungS said...

bp
ko ni kalau tk supra, skyline ni

tkpun porsche cayenne

kuInaJentayutiara said...

klau ujan turun abis la jerebu tu... terutama kat prmtang pauh

Mr PenyuBiru said...

menjawablah besok.amanah tu.

r@tn@ said...

kesan kenaikan rege minyak ni dirasai sampai korea..dlu kangkung import jual 2000won(6 hengget)..skang jual 2500won..kat kg bleh kutip belakang umah je..tensen tensen..haha ape kene mengene ntah

TedungS said...

jentayu
tu la harap2nya, tp la musim kering lor

penyu
betul tu, diorang ni tk takut balasan tuhan gamaknya

ratna
what 2 do kan.. vote em out!