Sunday, June 29, 2008

Musim buah-buahan di Malaya

Hmm.. dah lebih sebulan aku tak update blog ni. Patutlah si labah-labah dan anai-anai sering mengerumuni Chipsmore cookies sewaktu aku hampir terlena ketika menyaksikan Perancis diperbodohkan oleh si Belanda yang memang Belanda. Dan bagaimana kehebatan Arshavin yang diwar-warkan itu diperkotak-katikkan oleh Fabregas My Man of ARSEnal, wohoo!!

Memandangkan sekarang musim buah, tentulah aku ingin bercerita tentang perkara itu. Buah-buahan Bolehland memang terkenal dengan keeksotikannya, yang pernah menyebabkan aku berbelanja lebih RM60 hanya semata-mata untuk merasai kemanisan 20 ulas rambutan ketika waktu dahulu di negara bawah-bawah. Agak terperanjat juga apabila buah durian D24 kegemaranku kini berharga lebih RM12 sekilo, kesan globasasi lah kot.. Pernah sekali aku ke Balik Pulau merendek bersama keluarga, aku berbelanja lebih RM70 untuk dua biji durian kasta tertinggi. Memang berbaloi, tapi aku tak ingat apa nama gred dia, masa tu gaji baru masuk dan minyak belum naik harga lagi. Kini, setiap dua kali seminggu (pasar malam dikawasan perumahanku), aku akan membeli apa saja buah yang sering kami idamkan pada tahun lepas. Manggis, pelam, nangka, cempedak, dokong, duku, langsat, laici, lambutan, lulian, lanc**, eh ke situ pula. Dan jangan lupa jika ke Jitra singgah sebentar di orchard ni...

Buat akhir kata, tak lupa juga sejenis buah yang amat terkenal kemangkalannya, apabila aku mengunjungi restoran Lotus di bandaraya Kuala Lumpur baru-baru ini untuk mengeteh bersama sahabat-sahabat yang sudah lama tidak berjumpa. Fuh... bermacam-macam saiz ada...

Hehe, gambar nukilan si gadis manis dari seberang nun disana..

21 comments:

Noushy Syah said...

Emm..initially I don't know what's Belanda..after re-reading it again now I got it..hehhehe,yeap, damn it!! That Arse**** Febregas really superb!!Hope something good tomorrow for the finale although I love to see Germany win it:)

emm wonder what kinda fruit you are talking about in KL?

BTW,hope you have a gr8 weekend and yezz, not only full with cobweb here but yikes..kinda smelly too!!

Keep smiling ..:)

p/s the image:no probs,TQ for using it.

Monster Mom said...

oiiit? Mangkal??? GRRRRR!!!!!

lindosh said...

baru balik dr balik pulau. nampak org jual durian. tp tak brani benti sebab jalan bengkang bengkok sgt. takottt hahaha

artsoul said...

suke makan durian...tp skang dah stop makan buah tuuu...

salam perkenalan...

Masy said...

bukan mangkal laa bro, MENGKAL. ape daaa :p

takat buah yg itu, di mana2 pon ade... bukan takat KL je hohohoh

blackpurple @ jowopinter said...

Aku tengah tunggu buah rambutan gading Muor aku masak nih!

Buah di gambar paling bawah sekali buah tu yang memang mangkal ..! Ha ha ha!

Jentayutiara said...

huhuhu... sudah kembali bro...

eehhh maap buah durian ceq tak makan.. buah rambutn sdang mask hijau kuning.. mcm traffic light gak.. bila merah nanti semua org STOP!

TedungS said...

noushy
and they did it! the fruit is 'chest fruit', now translate it heheh

MM
lalalala

lindosh
ler.. lugi lor lu tatak belenti mah

artsoul
kenape stop? mabuk ke?
thx for coming.. :)

TedungS said...

masy
silap eja aku ek, eheh.. tp kat KL tu dh mcm kat tpt onmputeh dah ish ish

BP
ha.. kalau dah masak nnt jgn la malu2 ajak aku nnt bro
buah tu mmg lah tegar kemangkalannye haha

jentayu
tkasih. rambutan mmg peberit saya tu, jgn la malu2 ajak kami nnt no

ILA said...

WAHHHH SUNGGUH NAKALLLL
MEH LER...JLN2 melawat banting..
kat sini ke tujuh pokok rambutan sgat lah lebat buahnya..
so..selamat mghadapi MUSIM BUAH

achik said...

ingatkan buah apa la yg mangkal.. hohehohe.. ;p

TedungS said...

ila
boleh... no hal :)

achik
cekap gak ko ni eh heheh

Sastri said...

luliannnnnn... memang best, cuma pengambilannya perlu dihadkan... kang naik plak tekanan darah...

yang mengkal aje yang nampak ek? :p

r@tn@ said...

ahahha monster mom dah ngamuk!!!

TedungS said...

sas
lulian tu bukanje naik darah, naik lemak pun byk. yg satu lagi tu, naik tekanan darah le heheh

ratna
oppss... :p

Lan Rambai said...

aku dah agak dari tajuk entri ko ni buah apa yang ko maksudkan!

debikdebuk said...

ko ni kalau tak selit, tak sah....

kawaii_desu said...

buah kat balik pulau tu buah betui... kat kl lain la....

mula nak merapu la tu

TedungS said...

lan
ko ni mmg cekap tang2 tu heheh

debik
saje bosan2 ni bang..

kawai
eh, betul gak pe... :p

arsaili said...

salam..east msia? kuching ka?

skidg8 said...

gatal la abg ted ni.
geli pon ade

ahaks!